Publications

Showing results 1 - 20 out of 104

2024


Brandt, M., Schumann, A., Bruckermann, T., Greving, H., Harms, U., & Kimmerle, J. (2024). Wie gelingt erfolgreicher Wissenstransfer in Citizen Science-Projekten? Transfer & Innovation, 2024(1), 89-102.
Bruckermann, T. (2024). Forschungspartizipation und Bürgerwissenschaften: Lernen durch kollaborative Wissenskonstruktion. In G. Reinmann, & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik IV: Wissenschaftskommunikation (Vol. IV, pp. 279-300). (Wissenschaftsdidaktik; No. IV). transcript Verlag. https://doi.org/10.14361/9783839462973
Bruckermann, T., & Büssing, A. G. (2024). Verwirrung um eine Virenstudie! Wissenschaftsquellen nach ethischen Dimensionen beurteilen. Unterricht Biologie, 48(493), 23-27.
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2024). Effects of explicitly communicating the research process using learning videos with authentic cases on scientific reasoning and epistemic beliefs. Poster session presented at 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology, Lyon, France.
Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S. E., Brandt, M., & Kimmerle, J. (2024). I’m proud of my project! The influence of psychological ownership on pride in a Citizen Science project on wildlife ecology. Advance online publication. https://doi.org/10.23668/psycharchives.14144
Huwer, J., Bruckermann, T., Thyssen, C., & Becker-Genschow, S. (2024). Editorial: STEM/science teacher education for the future: “from TPaCK to DPaCK”. Frontiers in Education, 9, Article 1387305. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1387305
Lorke, J., Bruckermann, T., Helbing, I., Tchekov, E., & Scheuch, M. (2024). Citizen Science: (Mit-)Forschen in Lehrkräftebildung und Schulpraxis. In N. Graulich, J. Arnold, S. Sorge, & M. Kubsch (Eds.), Lehrkräftebildung von morgen: Beiträge der Naturwissenschaftsdidaktiken zur Förderung überfachlicher Kompetenzen (pp. 269-279). Waxmann Verlag GMBH. https://doi.org/10.31244/9783830997962.29
Pachale, H. (Author), Bruckermann, T. (Author), & Banek, N. (Author). (2024). Leitlinien für ein clusterübergreifendes Bildungsökosystem. Web publication/site https://doi.org/10.5281/zenodo.11657975
Sample, M., Bruckermann, T., & Garrecht, C. (2024). Warum erforschen wir das Leben? Biologie entlang wissenschaftsethischer Überlegungen unterrichten. Unterricht Biologie, 48(493), 2-9.
Schumann, A., Greving, H., Bruckermann, T., Kimmerle, J., Harms, U., & Brandt, M. (2024). We want you! Recruitment strategies for the success of a citizen science project on urban wildlife ecology. Frontiers in Environmental Science, 12, Article 1258813. https://doi.org/10.3389/fenvs.2024.1258813
Weinhold, L. E., & Bruckermann, T. (2024). Interessen von umweltbewussten Jugendlichen an MINT-Themen und -Tätigkeiten: Identifizierung von Interessensprofilen. Poster session presented at 25. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB), Lüneburg, Germany. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.13591.38565

2023


Bessert-Nettelbeck, M., Bischof, A., Sturm, U., Nagy, E., Schraudner, M., Backhaus, J., Bruckermann, T., Hecker, S., Henke, J., Köpferl, K., Kirschke, S., Liedtke, C., Mahr, F., Maibaum, A., Podann, A., Rössig, W., Schäfer, M., Schröder, C., Schrögel, P., ... Voigt-Heucke, S. (2023). Participation as a research approach in academia: a converging field. Research Ideas and Outcomes, 9, Article e105155. https://doi.org/10.3897/rio.9.e105155
Bruckermann, T., & Greving, H. (2023). Praxisbeitrag: Nutzungsdatenanalyse digitaler Medien in der evaluativen Wissenschaftskommunikationsforschung am Beispiel eines Bürgerwissenschaftsprojekts. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (pp. 173-185). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_11
Bruckermann, T., Straka, T. M., & Krell, M. (2023). Praxisbeitrag: Entwicklung und Überprüfung eines adaptierbaren Tests zum wissenschaftlichen Denken für Evaluationen in der Wissenschaftskommunikation. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (pp. 277-291). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_17
Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Kimmig, S., Hagen, R., Brandt, M., & Harms, U. (2023). Scientific reasoning skills predict topic‐specific knowledge after participation in a citizen science project on urban wildlife ecology. Journal of Research in Science Teaching, 60(9), 1915-1941. https://doi.org/10.1002/tea.21835
Büssing, A. G., Nehring, A., & Bruckermann, T. (2023). Nature of Science als Grundlage einer Wissenschaftsdidaktik der Naturwissenschaftsdidaktiken. In G. Reinmann, & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen (pp. 293–314). transcript Verlag. https://doi.org/10.14361/9783839462959-013
Finger, A., Thoms, L.-J., von Kotzebue, L., Meier, M., Huwer, J., Bruckermann, T., Kremser, E., Becker, S., & Thyssen, C. (2023). How to teach science digitally!? DiKoLAN – A framework for pre-service teacher education. In G. S. Carvalho, A. S. Afonso, & Z. Anastácio (Eds.), Fostering scientific citizenship in an uncertain world: Proceedings of ESERA 2021 online conference (Vol. 7, pp. 993-1002). https://www.esera.org/wp-content/uploads/2023/02/CNF21-Proceedings_Strand-13_p.929-1033.pdf#page=65
Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S., Brandt, M., & Kimmerle, J. (2023). Attitudes toward Engagement in Citizen Science Increase Self-Related, Ecology-Related, and Motivation-Related Outcomes in an Urban Wildlife Project. BioScience, 73(3), 206–219. https://doi.org/10.1093/biosci/biad003
Greving, H., Bruckermann, T., & Kimmerle, J. (2023). Praxisbeitrag: Experimentelle Methoden in der evaluativen Wissenschaftskommunikationsforschung am Beispiel von Bürgerwissenschaftsprojekten. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (pp. 305-317). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_19
Klein, P., Tchekov, E., Bruckermann, T., & Lorke, J. (2023). Wie gelingt die Umsetzung von Citizen-Science-Projekten im Unterricht?. Poster session presented at Forum Citizen Science 2023, Freiburg.