2023
Journal articles (peer-reviewed)
- Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Kimmig, S. E., Hagen, R., Brandt, M., & Harms, U. (2023). Scientific reasoning skills predict topic-specific knowledge after participation in a citizen science project on urban wildlife ecology. Journal of Research in Science Teaching, 60(9), 1915–1941. https://doi.org/10.1002/tea.21835
- Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S., Brandt, M., & Kimmerle, J. (2023). Attitudes toward Engagement in Citizen Science Increase Self-Related, Ecology-Related, and Motivation-Related Outcomes in an Urban Wildlife Project. BioScience, 73(3), 206–219. https://doi.org/10.1093/biosci/biad003
- Remmele, M.*, & Bruckermann, T.* (2023). Do student teachers’ wildlife value orientations impact how they judge management actions of carnivore species from different habitat status groups? Human Dimensions of Wildlife, 28(5), 490–498. https://doi.org/10.1080/10871209.2022.2101721 *equal contributions [Accepted Manuscript version]
- von Gönner, J., Herrmann, T. M., Bruckermann, T., Eichinger, M., Hecker, S., Klan, F., Lorke, J., Richter, A., Sturm, U., Voigt-Heucke, S., Brink, W., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Altmann, C. S., Bauhus, W., Bengtsson, L., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., ... Bonn, A. (2023). Citizen science’s transformative impact on science, citizen empowerment and socio-political processes. Socio-Ecological Practice Research, 5, 11–33. https://doi.org/10.1007/s42532-022-00136-4
Journal articles (other)
- Bessert-Nettelbeck, Bischof, A., Sturm, U., Nagy, E., Schraudner, M., Backhaus, J., Bruckermann, T., Hecker, S., Henke, J., Köpferl, K., Kirschke, S., Liedtke, C., Mahr, F., Maibaum, A., Podann, A., Rössig, W., Schäfer, M., Schröder, C., Schrögel, P., … Voigt-Heucke, S. (2023). Participation as a research approach in academia: a converging field. Research Ideas and Outcomes, 9, e105155. https://doi.org/10.3897/rio.9.e105155
- Mahler, D., & Bruckermann, T. (2023). Biologie lernen mit Videos: Über das passende Video zum Lernziel. Unterricht Biologie, 47(480), 2-7.
- Mahler, D., & Bruckermann, T. (2023). Biologische Themen in Videos–gut erklärt? Erklärvideos nach Kriterien auswählen und bewerten. Unterricht Biologie, 47(489), 13-19.
Contributions to book publications
- Büssing, A. G., Nehring, A., & Bruckermann, T. (2023). Nature of Science als Grundlage einer Wissenschaftsdidaktik der Naturwissenschaftsdidaktiken [Nature of Science as the basis of didactics of science education research]. In G. Reinmann, & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen (Volume 2, pp. 293–314). transcript Verlag.
- Bruckermann, T., & Greving, H. (2023). Praxisbeitrag: Nutzungsdatenanalyse digitaler Medien in der evaluativen Wissenschaftskommunikationsforschung am Beispiel eines Bürgerwissenschaftsprojekts [Case study: Analysis of digital media usage data in evaluative science communication research using the example of a citizen science project]. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (pp. 173–185). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_11
- Bruckermann, T., Straka, T. M., & Krell, M. (2023). Praxisbeitrag: Entwicklung und Überprüfung eines adaptierbaren Tests zum wissenschaftlichen Denken für Evaluationen in der Wissenschaftskommunikation [Case study: Development and testing of an adaptable scientific reasoning test for evaluations in science communication]. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (pp. 277-291). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_17
- Finger, A., Thoms, L-J., von Kotzebue, L., Meier, M., Huwer, J., Bruckermann, T., Kremser, E., Becker, S., & Thyssen, C. (2023). How to teach science digitally!? DiKoLAN – A framework for pre-service teacher education. In G. S. Carvalho, A. S. Afonso, & Z. Anastácio (Eds.), Fostering scientific citizenship in an uncertain world: Proceedings of ESERA 2021 online conference (Volume 7, pp. 993–1002).
- Greving, H., Bruckermann, T., & Kimmerle, J. (2023). Praxisbeitrag: Experimentelle Methoden in der evaluativen Wissenschaftskommunikationsforschung am Beispiel von Bürgerwissenschaftsprojekten [Case study: Experimental methods in evaluative science communication research using the example of citizen science projects]. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (pp. 305–317). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_19
- Thoms, L-J., Becker, S., Meier, M., Huwer, J., Kremser, E., von Kotzebue, L., Finger, A., Bruckermann, T., & Thyssen, C. (2023). Ansätze zur fachdidaktischen Förderung digitalisierungsbezogener Lehrkompetenzen hin zur Gestaltung bildungsgerechter digitaler Lernangebote [Approaches to foster digitization-related teaching competencies in subject didactics, with the goal of designing educationally relevant digital learning opportunities]. In G. Boesken, A. Krämer, T. Matthiesen, J. A. Panagiotopoulou, & J. Springob (Eds.), Zukunft Bildungschancen: Ergebnisse und Perspektiven aus Forschung und Praxis (Volume 14, pp. 105–120). Waxmann Verlag.
- Thyssen, C., Finger, A., Becker, S., Huwer, J., Bruckermann, T., Kremser, E., Meier, M., Thoms, L.‑J., & Kotzebue, L. von. (2023). Die Lehrkräftebildung im Wandel – über welche digitalen Kompetenzen sollten angehende Lehrkräfte (in den Naturwissenschaften) verfügen? [Teacher training in transition - what digital skills should prospective teachers (in the natural sciences) have?] In J. Aufenanger & M. Bigos (Eds.), Digitalisierung in der Lehrer:innenbildung: Corona als Katalysator?! (1st ed., pp. 88–100). Beltz Juventa.
Monographs and Editorial Work
- Meier, M., Bruckermann, T. & Mahler, D. (Hrsg.) (2023). Videos im Biologieunterricht (Unterricht Biologie, Heft 489). Friedrich Verlag.
2022
Journal articles (peer-reviewed)
- Brandt, M.*, Groom, Q.*, Magro, A.*, Misevic, D.*, Narraway, C. L.*, Bruckermann, T.*, Beniermann, A., Børsen, T., Gonzalez, J., Meeus, S., Roy, H. E., Sá-Pinto, X., Torres, J. R., & Jenkins, T.* (2022). Promoting scientific literacy in evolution through citizen science. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 289(1980), 20221077. https://doi.org/10.1098/rspb.2022.1077 *shared first authorship Preprint https://doi.org/10.32942/osf.io/9atzb
- Bruckermann, T., Greving, H., Stillfried, M., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2022). I’m fine with collecting data: Engagement profiles differ depending on scientific activities in an online community of a citizen science project. PLoS ONE, 17(10), e0275785. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0275785
- Bruckermann, T.*, Mahler, D.*, & Meier, M.* (2022). Erklärvideos im Biologieunterricht, vom informellen zum formalen Lernwerkzeug?! Ein Diskussionsbeitrag der Tagung „Transfer in Forschung und Praxis“ [Explanatory videos in biology education, from informal to formal use for learning?! Contributions of a discussion at the conference “Transfer in research and practice”]. Zeitschrift für Didaktik der Biologie (ZDB) - Biologie Lehren Und Lernen, 26, 97–107. https://doi.org/10.11576/zdb-5417 * equal contributions
- Bruckermann, T., Stillfried, M., Straka, T. M., & Harms, U. (2022). Citizen science projects require agreement: a Delphi study to identify which knowledge on urban ecology is considered relevant from scientists’ and citizens’ perspectives. International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement, 12(1), 75–92. https://dx.doi.org/10.1080/21548455.2022.2028925
- Fischer, J., Machts, N., Bruckermann, T., Möller, J., & Harms, U. (2022). The Simulated Classroom Biology: A simulated classroom environment for capturing the action-oriented professional knowledge of pre-service teachers about evolution. Journal of Computer Assisted Learning, 38(6), 1765–1778. https://doi.org/10.1111/jcal.12718
- Greving, H.*, Bruckermann, T.*, Schumann, A., Straka, T., Lewanzik, D., Voigt-Heucke, S., Marggraf, L., Lorenz, J., Brandt, M., Voigt, C. C., Harms, U., & Kimmerle, J. (2022). Improving attitudes and knowledge in a citizen science project on urban bat ecology. Ecology and Society, 27(2), [24]. https://dx.doi.org/10.5751/ES-13272-270224. *shared first authorship [Data]
- Thoms, L-J., Kremser, E., von Kotzebue, L., Becker, S., Thyssen, C., Huwer, J., Bruckermann, T., Finger, A., & Meier, M. (2022). A framework for the digital competencies for teaching in science education – DiKoLAN. Journal of Physics: Conference Series, 2297, [012002]. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2297/1/012002
Journal articles (other)
- Bruckermann, T., & Greving, H. (2022). Fledermausschutz — Bürgerinnen und Bürger forschen mit. ti Technologie-Informationen, 2022(2+3), 8. https://doi.org/10.60479/jjxa-5609
- Bruckermann, T., & Mahler, D. (2022). Erklärvideos im Biologieunterricht: Lernwirksame Erklärvideos anhand von Merkmalskatalogen auswählen [Explanatory videos in biology lessons: Selecting effective explanatory videos on the basis of feature catalogs]. Unterricht Biologie, 2022(477), 44-47. https://doi.org/10.5555/ub-477-2022_09
- Thoms, L-J., Becker, S., Bruckermann, T., Finger, A., Huwer, J., Kremser, E., Meier, M., Thyssen, C., & von Kotzebue, L. (2022). Digitale Bildung: Kein Zusatz, sondern Basis [Digital education: not an add-on, but the basis]. Nachrichten aus der Chemie, 70(10), 20–22. https://doi.org/10.1002/nadc.20224124093
Monographs and editorial work
- Bonn, A., Brink, W., Hecker, S., Herrmann, T. M., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Voigt-Heucke, S., Gönner, J. V., Altmann, C., Bauhus, W., Bengtsson, L., Brandt, M., Bruckermann, T., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., Eich-Brod, R., Eichinger, M., Ferschinger, L., ... Woll, S. (2022). White Paper Citizen Science Strategy 2030 for Germany. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7117771
- Bonn, A., Brink, W., Hecker, S., Herrmann, T. M., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Voigt-Heucke, S., von Gönner, J., Altmann, C. S., Bauhus, W., Bengtsson, L., Brandt, M., Bruckermann, T., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., Eich-Brod, R., Eichinger, M., Ferschinger, L., ... Woll, S. (2022). Weißbuch Citizen-Science-Strategie 2030 für Deutschland. Helmholtz-Gemeinschaft, Leibniz-Gemeinschaft, Universitäten und außeruniversitäre Einrichtungen. doi.org/10.31235/osf.io/ew4uk
Open data
- Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S., Brandt, M., & Kimmerle, J. (2022). Dataset for: Attitudes toward engagement in Citizen Science increase self-related, ecology-related, and motivation-related outcomes in an urban wildlife project [Data set]. Psycharchives. https://doi.org/10.23668/psycharchives.7971
- Greving, H.*, Bruckermann, T.*, Schumann, A., Straka, T. M., Lewanzik, D., Voigt-Heucke, S. L., Marggraf, L., Lorenz, J., Brandt, M., Voigt, C. C., Harms, U., & Kimmerle, J. (2022). Dataset for: Improving attitudes and knowledge in a Citizen Science project on urban bat ecology [Data set]. Psycharchives. https://dx.doi.org/10.23668/psycharchives.5363 [Publication] *shared first-authorship
- von Gönner, J., Herrmann, T., Bruckermann, T., Eichinger, M., Hecker, S., Klan, F., Lorke, J., Richter, A., Sturm, U., Voigt-Heucke, S., Brink, W., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Altmann, C., Bauhus, W., Bengtsson, L., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., … Bonn, A. (2022). The Citizen Science White Paper survey dataset, 2020 [Data set]. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.7476627