Showing results 1 - 20 out of 25
2024
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2024). Effects of explicitly communicating the research process using learning videos with authentic cases on scientific reasoning and epistemic beliefs. Poster session presented at 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology, Lyon, France.
Koberstein-Schwarz, M., van den Bogaert, V., Bruckermann, T., & Harms, U. (2024). Transfer von fachbezogenem bildungswissenschaftlichen Wissen in die Unterrichtspraxis – FaBiUs. Poster session presented at Jährliche Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Osnabrück, Germany. https://www.researchgate.net/publication/384003586_Transfer_von_fachbezogenem_bildungswissenschaftlichem_Wissen_in_die_Unterrichtspraxis#full-text
2023
Bessert-Nettelbeck, M., Bischof, A., Sturm, U., Nagy, E., Schraudner, M., Backhaus, J., Bruckermann, T., Hecker, S., Henke, J., Köpferl, K., Kirschke, S., Liedtke, C., Mahr, F., Maibaum, A., Podann, A., Rössig, W., Schäfer, M., Schröder, C., Schrögel, P., ... Voigt-Heucke, S. (2023). Participation as a research approach in academia: a converging field. Research Ideas and Outcomes, 9, Article e105155. https://doi.org/10.3897/rio.9.e105155
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2023). Effekte der expliziten Vermittlung des Forschungsprozesses auf wissenschaftliches Denken und Wissenschaftsverständnis – Ein VideT-Teilprojekt. In Herausforderung Zukunft: Tagungsband; Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO (pp. 456-458) https://doi.org/10.25798/1vtp-8570
Finger, L., van den Bogaert, V., Schmidt, L., Fleischer, J., Stadtler, M., Sommer, K., & Wirth, J. (2023). The science of citizen science: a systematic literature review on educational and scientific outcomes. Frontiers in Education, 8, Article 1226529. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1226529
Finger, L., van den Bogaert, V., Sommer, K., & Wirth, J. (2023). What do we know about the effects of Citizen Science on Participants’ Knowledge? Proceedings of Science, 407, Article 014. https://doi.org/10.22323/1.407.0014
Kiessling, T., van den Bogaert, V., Lawa, R., Çolakoğlu, J., Kruse, K., & Knickmeier, K. (2023). Lehrkräfte berichten von ihren Erfahrungen mit dem Citizen-Science- Projekt. Unterricht Chemie.
Knapp, V., & van den Bogaert, V. (2023). Praxisbeitrag: Quantitative Befragungen. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (1 ed., pp. 85-103)
Knapp, V., van den Bogaert, V., & Wirth, J. (2023). Scaling Up: First insights into the accompanying research "Plastic Pirates - Go Europe!". Proceedings of Science, 407, Article 011.
Niemann, P., van den Bogaert, V., & Ziegler, R. (2023). Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation. (1 ed.) Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7
van den Bogaert, V. (2023). Evaluationsstandards – Leitprinzipien von Evaluationen. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (1 ed., pp. 51 - 66). https://doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_4, https://doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_4
2022
Bonn, A., Brink, W., Hecker, S., Herrmann, T. M., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Voigt-Heucke, S., von Gönner, J., Altmann, C. S., Bauhus, W., Bengtsson, L., Brandt, M., Bruckermann, T., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., Eich-Brod, R., Eichinger, M., Ferschinger, L., ... Woll, S. (2022). Weißbuch Citizen-Science-Strategie 2030 für Deutschland. Helmholtz-Gemeinschaft, Leibniz-Gemeinschaft, Universitäten und außeruniversitäre Einrichtungen. https://doi.org/10.31235/osf.io/ew4uk
Bonn, A., Brink, W., Hecker, S., Herrmann, T. M., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Voigt-Heucke, S., Gönner, J. V., Altmann, C., Bauhus, W., Bengtsson, L., Brandt, M., Bruckermann, T., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., Eich-Brod, R., Eichinger, M., Ferschinger, L., ... Woll, S. (2022). White Paper Citizen Science Strategy 2030 for Germany. Helmholtz-Gemeinschaft, Leibniz-Gemeinschaft, Universitäten und außeruniversitäre Einrichtungen. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7117771
Finger, L., van den Bogaert, V., Fleischer, J., Raimann, J., Sommer, K., & Wirth, J. (2022). Das Schülerlabor als Ort authentischer Wissenschaftsvermittlung? Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung der Authentizitätswahrnehmung der Wissenschaftsvermittlung im Schülerlabor. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, Article 2. https://doi.org/10.1007/s40573-022-00139-4
Finger, L., Schmidt, L., van den Bogaert, V., Sommer, K., Stadtler, M., & Wirth, J. (2022). Science of citizen science - Exploring the research in the field of citizen science through a systematic literature review. Poster session presented at Engaging Citizen Science Conference, Aarhus, Denmark.
Finger, L., Schmidt, L., van den Bogaert, V., Sommer, K., & Wirth, J. (2022). Was wissen wir über Citizen Science und seine Wirkung auf individuelle Personenmerkmale?.
Finger, L., van den Bogaert, V., Fleischer, J., Sommer, K., & Wirth, J. (2022). What effects does citizen science have on the motivation of participating students?. Paper presented at Junior Researchers of Early Conference, Porto, Portugal.
van den Bogaert, V., Knapp, V., & Wirth, J. (2022). Scaling Up: First insights into the accompanying research" Plastic Pirates-Go Europe!". Paper presented at Osterreischische Citizen Science Konferenz, Dornbirn, Austria.
van den Bogaert, V., Knapp, V., Finger, L., Brandt, M., Schumann, A., & Altmann, C. S. (2022). Science of Citizen Science – Auf dem Kontinuum zwischen theorieentwickelnder und angewandter Forschung: Der Versuch einer semantischen Klärung.