Publikationen
Gastherausgeberschaften:
-
Höhne, E., Zander, L., & Watt, H. M. G. (2023). Guest Editorial - Gendered pathways: Identifying barriers and building bridges to STEM education and careers. International Journal of Gender, Science and Technology, 15(3), 237–241. https://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/1531
Artikel in Fachzeitschriften mit Peer-Review:
-
Höhne, E., Lotz, C., Deiglmayr, A., & Zander, L. (2024). How do perceived instructors’ mindset beliefs influence STEM students’ belonging uncertainty and dropout intentions? An intersectional analysis of students’ gender and immigrant background. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 56(1-2), 55–72. DOI: 10.1026/0049-8637/a000290
-
Höhne, E., von Keyserlingk, L., Haase, J., Arum, R., & Zander, L. (2024). Levels and facets of university students’ stress during the COVID-19 pandemic: Longitudinal evidence from the first two academic years in Germany and the U.S. Social and Personality Psychology Compass, 18(3), e12935. DOI: 10.1111/spc3.12935
-
Haase, J., Höhne, E., Hannover, B., McElvany, N., & Zander, L. (2023). How do others think about my group? Adolescents’ meta-stereotypes about Turkish- and German-origin students’ subject-related German and general school competence. Social Psychology of Education, 27, 523–542. DOI: 10.1007/s11218-023-09836-5
-
Zander, L., Niemann, T., Haase, J., & Höhne, E. (2022). Entwicklung fachbezogener Hilfenetzwerke unter Peers: Eine soziometrische Analyse unter besonderer Berücksichtigung des Geschlechts. PFLB - PraxisForschungLehrer*innenBildung, 4(5), 89–118. DOI: 10.11576/pflb-5906
- Ollrogge, K., Frühauf, M., Mros, T., Boettger, J., Höhne, E., McElvany, N., Zander, L., & Hannover, B. (2022). Can I dismiss the stereotype – as my teacher did? Influence of stereotype activation and an immigrant teacher on student learning. Social Psychology of Education, 25, 745–766. DOI: 10.1007/s11218-022-09707-5
- Höhne, E., Fekete, S. P., Schild, J., & Zander, L. (2022). Perceived stress, individual psychological resources, and social resources among computer science students during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Education, 7, 840216. DOI: 10.3389/feduc.2022.840216
- Zander, L., & Höhne, E. (2021). Perceived peer exclusion as predictor of students' help-seeking strategies in higher education: Differences by gender and university major. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53(1-2), 27–41. DOI: 10.1026/0049-8637/a000235
- Zander, L., Höhne, E., Harms, S., Pfost, M., & Hornsey, M. J. (2020). When grades are high but self-efficacy is low: Unpacking the confidence gap between girls and boys in mathematics. Frontiers in Psychology, 11, 552355. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.552355
- Höhne E., & Zander, L. (2019). Belonging uncertainty as predictor of dropout intentions among first-semester students of the computer sciences. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(5), 1099–1119. DOI: 10.1007/s11618-019-00907-y
- Höhne, E., & Zander, L. (2019). Sources of male and female students’ belonging uncertainty in the computer sciences. Frontiers in Psychology, 10, 1740. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.01740
Buchkapitel in Herausgeber/innenwerken mit Peer-Review:
- Höhne, E., & Niemann, T. (2021). Fachliche Hilfesuche unter Peers in analogen und digitalen Lernumwelten. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Hrsg.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor (S. 205–216). Stuttgart: Kohlhammer.
- Zander, L., & Höhne, E. (2021). Too good to belong: Kompetenzbezogene und soziale Prädiktoren des Zugehörigkeitsgefühls im Lehramtsstudium Sonderpädagogik. In G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit – Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (S. 237–252). Münster: Waxmann.
Rezensionen in Fachzeitschriften mit Peer-Review:
- Höhne, E. (2017). Peerinteraktionen im Klassenzimmer. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(3), 537–543. DOI: 10.1007/s11618-017-0770-2
Wissenschaftliche Abschlussberichte:
- Zander, L., Höhne, E., & Henke, T. (2019). Abschlussbericht im Rahmen der wissenschaftlichen Begleitung der Einführung des Qualitätssiegels "Exzellente digitale Schule". Unveröffentlichter Abschlussbericht des Evaluationsprojektes, gefördert durch die Berliner Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Familie. Hannover: Leibniz Universität.
Sonstiges:
- Höhne, E., & Müller, E. (2017). Malta at the United Nations Environment Assembly. In United Nations Association of Germany (Ed.), National Model United Nations 2017. Report of participation of Freie Universität Berlin representing the Republic of Malta (UN-Forum 1/2017, pp. 68–72). Berlin: United Nations Association of Germany, Berlin-Brandenburg Branch.
- Biringen, Z. (2008). The Emotion Availability (EA) Scales (4th Ed.). German Translation: Lebiger-Vogel, J., with the collaboration of Färber, A., & Höhne, E. (2014). Boulder, CO: www.emotionalavailability.com
Publikationen
Zeige Ergebnisse 1 - 14 von 14