Konferenzbeiträge

Organisierte Symposien:

  • Höhne, E., Hemi, A., & Daumiller, M. (2024, Juni). The interplay of peer relationships and student motivation. 28th Conference of the Network of Junior Researchers of the European Association for Research on Learning and Instruction (JURE), Seville, Spain.

  • Zander, L., & Höhne, E. (2022, Juli). Understanding the role of social factors in STEM students’ educational paths. 6Biennial Network Gender & STEM Conference, München, Deutschland.

 

Vorträge:

  • Zander, L., & Höhne, E. (2024, September). Belonging uncertainty in educational settings – Getting to grips with a fuzzy construct. Vortrag auf dem 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Wien, Österreich.

  • Höhne, E., Willert, M., Lipschütz, H., Eggerichs, L., & Zander, L. (2024, Juli). Gendered predictors and outcomes of attending a peer-tutored STEM Learning and Support Centre: Longitudinal evidence among German undergraduate students. Vortrag auf der 7. Biennial Network Gender & STEM Conference, Heidelberg, Deutschland.

  • Zander, L., Höhne, E., & Halabi, S. (2024, Juli). Collaborative mindsets: How they predict male and female students’ academic help-seeking and engagement in STEM and HEED domains. Vortrag auf der 7. Biennial Network Gender & STEM Conference, Heidelberg, Deutschland.

  • Höhne, E., & Zander, L. (2024, Juni). Academic help-seeking as mediator between student motivation and dropout intentions. Votrag auf der 28. Conference of the Network of Junior Researchers of the European Association for Research on Learning and Instruction (JURE), Sevilla, Spanien.

  • Höhne, E., Haase, J., & Zander, L. (2023, August). University students’ stress during the pandemic: Longitudinal evidence from two academic years. Vortrag auf der 20. Biennial Conference der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Griechenland.

  • Haase, J., Höhne, E., & Zander, L. (2023, August). University students’ engagement during the pandemic: The role of organization-based self-esteem. Vortrag auf der 20. Biennial Conference der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Griechenland.

  • Zander, L., Höhne, E., & Niemann, T. (2022, September). Wahrgenommene Fixed Mindsets von Dozierenden als Prädiktor von Zugehörigkeitsunsicherheit und Studienabbruchsintention bei MINT-Studierenden. Vortrag auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim, Deutschland.
  • Höhne, E., Albrecht, E., & Zander, L.  (2022, September). "Sag es laut!" (Wann) erleben Jugendliche mit und ohne Zuwanderungshintergrund eine anstrengungsbezogene Lehrpersonen-Ermutigung nach der Benennung von Lernunterschieden als motivierend? Vortrag auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim, Deutschland.
  • Zander, L., Höhne, E., & Chen, I.-C. (2022, Juli). Too chilly to seek help – Exchange climate as predictor of students’ help-seeking in STEM and HEED. Vortrag auf der 6. Biennial Network Gender & STEM Conference, München, Deutschland.
  • Höhne, E., Niemann, T., & Zander, L. (2022, Juli). Professor fixed vs. growth mindsets as predictor of STEM students’ belonging uncertainty and dropout intention. Vortrag auf der 6. Biennial Network Gender & STEM Conference, München, Deutschland.  
  • Höhne, E., Fekete, S., Schild, J., & Zander, L. (2022, Juni). Perceived stress and psychological resources among STEM students during the COVID-19 pandemic. Vortrag auf der Konferenz der Special Interest Group 4 (Higher Education) der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Cádiz, Spanien.
  • Höhne, E., Fekete, S., Schild, J., & Zander, L. (2022, März). Habituation oder Sensibilisierung? Wahrgenommener Stress sowie individuelle psychologische und soziale Ressourcen von Informatikstudierenden im Verlauf der COVID-19-Pandemie. Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.
  • Albrecht, E., Höhne, E., & Zander, L. (2022, März). „Yes, you can!“ Evaluation einer videobasierten Lehrkräfte-Ermutigung nach Stereotypisierung und Entwicklung einer Skala zur Einschätzung von Ermutigung und Heterogenitätssensibilität. Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.  
  • Zander, L., & Höhne, E. (2021, September). Prädiktoren fachlicher Hilfesuche in Informatik und bildungsbezogenen Studiengängen. Vortrag auf 18. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PaePsy) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Heidelberg, Deutschland.  
  • Albrecht, E., Höhne, E., & Zander, L. (2021, September). „You think I can’t” or „Yes, you can“? – Die Wirkung von Stereotypenbedrohung und Ermutigung. Vortrag auf 18. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PaePsy) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Heidelberg, Deutschland.  
  • Höhne, E., Albrecht, E., & Zander, L. (2021, August). Your threat’s not mine, your encouragement is! Effects of stereotype threat and teacher encouragement on outgroup growth mindsets. Vortrag auf der 3rd Cultural Diversity, Migration, and Education Conference (CDME), Potsdam, Deutschland.
  • Zander, L., & Höhne, E. (2021, Juli). Fitting in or feeling excluded: Perceived peer exclusion as predictor of university students' help-seeking strategies. Vortrag auf der 14. Biennial Conference der Asian Association of Social Psychology (AASP), Seoul, Korea.
     
  • Höhne, E., & Zander, L. (2021, Juli). „Why I don’t belong here…”: Sources of male and female students’ belonging uncertainty in the computer sciences. Vortrag auf der 5. Biennial Network Gender & STEM Conference, Sydney, Australien.
     
  • Höhne, E., & Zander, L. (2021, Juni). Should I stay or should I go? Social and academic predictors of students’ dropout intentions during the COVID-19 pandemic. Vortrag auf der Thementagung "Hochschule 2021 - postdigital und postpandemisch (?)" der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt am Main, Deutschland.
     
  • Höhne, E., & Zander, L. (2020, Juni). A question of social and academic fit: Sources of belonging uncertainty. Vortrag auf dem 19. General Meeting der European Association of Social Psychology (EASP), Krakau, Polen. [Konferenz aufgrund von Sars-CoV-2 abgesagt]. 
     
  • Stang, J., König, S., Heibel, T., Höhne, E., Hannover, B., Zander, L., & McElvany, N. (2020, April). Implicit attitudes of elementary school students towards people with a migration background. Vortrag auf der Jahrestagung der American Educational Research Association (AERA), San Francisco, USA. [Jahrestagung aufgrund von Sars-CoV-2 abgesagt]. 
  • Höhne, E., & Zander, L. (2020, März). What does it take to (not) belong? Quellen der Unsicherheit über die Zugehörigkeit zum Studienfach Informatik. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland. [Konferenz aufgrund von Sars-CoV-2 abgesagt]. 
  • König, S., Stang, J., Heibel, T., Höhne, E., Hannover, B., Zander, L., & McElvany, N. (2020, März). Effekte und Moderatoren von Stereotype threat in Wortschatz-Lernsituationen bei türkischstämmigen Grundschülerinnen und Grundschülern. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland. [Konferenz aufgrund von Sars-CoV-2 abgesagt]. 
  • Höhne, E., & Zander, L. (2019, Oktober). Do I belong? Sources of belonging uncertainty and its motivational role in computer science students' career decisions. Vortrag auf dem 39. Motivationspsychologischen Kolloquium (MPK), Berlin, Deutschland.
  • König, S., Stang, J., Höhne, E., Hannover, B., Zander, L., & McElvany, N. (2019, September). Implizite Einstellungen und Stereotype von Grundschulkindern zu Menschen mit türkischem Migrationshintergrund. Vortrag auf der 84. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Münster, Deutschland.
  • Höhne, E., Pohl, S., & Zander, L. (2019, Februar). Soziale Zugehörigkeit, fachlicher Hilfeaustausch unter Peers und Persistenz im Studium: Pilotierung einer Intervention in der Informatik. Vortrag auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln, Deutschland.
  • Höhne, E., & Zander, L. (2018, September). Soziale Zugehörigkeit als Prädiktor der Studienabbruchintention in der Informatik – eine Längsschnittanalyse zum Studienbeginn. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main, Deutschland.

 

Poster:

  • Höhne, E., Albrecht, E., & Zander, L. (2023, July). Teacher encouragement as a means to mitigate stereotype threat effects among Turkish immigrant students? Posterpräsentation auf dem 19General Meeting der European Association of Social Psychology (EASP), Krakau, Polen.

  • Haase, J., Höhne, E., & Zander, L. (2023, April). Staying engaged during the pandemic: The decisive role of university students’ organization-based self-esteem. Posterpräsentation  auf der Jahrestagung der American Educational Research Association (AERA), Chicago, USA. 
  • Höhne, E., & Zander, L. (2019, Juli). The role of belonging uncertainty in the "Leaky Pipeline" of women in STEM.  Posterpräsentation auf dem 5. Dortmunder Symposium für Empirische Bildungsforschung, Dortmund, Deutschland.