Sortierung nach Erscheinungsdatum
Bücher und Herausgeber*innenwerke
- Höhne, E., Zander, L., & Watt, H. M. G. (Hrsg.). (2023). Gendered pathways: Identifying barriers and building bridges to STEM education and careers. International Journal of Gender, Science and Technology, 13(5). https://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/1531
- Kreutzmann, M., Zander, L., & Hannover, B. (Hrsg.). (2021). Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor. Kohlhammer.
- Zander, L., Trölenberg, L., Haase, J., Kreutzmann, M., Oldani, M., & Hannover, B. (2020). WIRwerden: Integration von Schulkindern mit Zuwanderungs- und Fluchthintergrund. Ein Praxishandbuch für Lehrpersonen und pädagogisches Fachpersonal. Vandenhoeck & Ruprecht. ISBN: 978-3-647-70285-8
- Hannover, B., & Zander, L. (Hrsg.). (2017). Peerbeziehungen im Klassenzimmer. Themenheft der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(3). https://doi.org/10.1007/s11618-017-0768-9
- Zander, L., Kolleck, N., & Hannover, B. (Hrsg.). (2014). Soziale Netzwerkanalyse in Bildungsforschung und Bildungspolitik. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft - Sonderheft 26(1). ISSN: 1434-663X
Artikel mit Peer-Review
(*geteilte Erstautor*innenschaft)
- Jördens, K. A., Nöth, L., & Zander, L. (2024). How cooperative mindsets and course climate relate to the perceived impact of digital cooperation on learning in higher education. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift Für Angewandte Organisationspsychologie (GIO). https://doi.org/10.1007/s11612-024-00782-0
- Jördens, K. A., & Zander, L. (2024). Course Climate in Higher Education: Psychological and Structural Correlates. 2024 IEEE 3rd German Education Conference (GECon), 1–6. https://doi.org/10.1109/GECon62014.2024.10734016
- Höhne, E., Lotz, C., Deiglmayr, A., & Zander, L. (2024). How do perceived instructors’ mindset beliefs influence STEM students’ belonging uncertainty and dropout intentions? An intersectional analysis of students’ gender and immigrant background. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 56(1-2), 55–72. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000290
- Oppermann, E., Blaurock, S., Zander, L. & Anders, Y. (2024). Children’s social-emotional development during the COVID-19 pandemic: Protective effects of the quality of children’s home and preschool learning environments. Early Education and Development, 35(7), 1432–1460. https://doi.org/10.1080/10409289.2024.2360877
- Traulsen, S., & Zander, L. (2024). Straighten your back, open your arms! Effects of instructor’s body postures in educational videos on students’ interest and motivation. Learning and Instruction, 93, Article 101959. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2024.101959
- Traulsen, S., & Zander, L. (2024). STEM image videos as a means to increase students’ interest and utility value perception: Does goal congruity matter? International Journal of Gender, Science and Technology, 16(1), 31–70. https://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/1505
- Höhne, E.*, von Keyserlingk, L.*, Haase, J., Arum, R., & Zander, L. (2024). Levels and facets of university students' stress during the COVID-19 pandemic: Longitudinal evidence from the first two academic years in Germany and the U.S. Social and Personality Psychology Compass, 18(3), e12935. https://doi.org/10.1111/spc3.12935
- Haase, J., Höhne, E., Hannover, B., McElvany, N., & Zander, L. (2023). How do others think about my group? Adolescents’ meta-stereotypes about Turkish- and German-origin students’ subject-related German and general school competence. Social Psychology of Education, 27, 523–542. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09836-5
- König, S., Stang-Rabrig, J., Hannover, B., Zander, L., & McElvany, N. (2023). Stereotype threat in learning situations? An investigation among language minority students. European Journal of Psychology of Education, 38, 841–864. https://doi.org/10.1007/s10212-022-00618-9
- Frühauf, M., Hildebrandt, J., Mros, T., Zander, L., McElvany, N., & Hannover, B. (2023). Does an immigrant teacher help immigrant students cope with negative stereotypes? Preservice teachers' and school students' perceptions of teacher bias and motivational support, as well as stereotype threat effects on immigrant students' learning. Social Psychology of Education, 1–41. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09793-z
- Zander, L., Niemann, T., Haase, J., & Höhne, E. (2022). Entwicklung fachlicher Hilfenetzwerke unter Peers: Eine soziometrische Analyse unter besonderer Berücksichtigung des Geschlechts. PFLB - PraxisForschungLehrer*innenBildung, 4(5), 89–118. https://doi.org/10.11576/pflb-5906
- Ollrogge, K., Frühauf, M., Mros, T., Boettger, J., Höhne, E., McElvany, N., Zander, L., & Hannover, B. (2022). Can I dismiss the stereotype – as my teacher did? Influence of stereotype activation and an immigrant teacher on student learning. Social Psychology of Education, 25, 745–766. https://doi.org/10.1007/s11218-022-09707-5
- Höhne, E., Fekete, S. P., Schild, J., & Zander, L. (2022). Perceived stress, individual psychological resources, and social resources among computer science students during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Education, 7, 840216. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.840216
- Zander, L., & Höhne, E. (2021). Perceived peer exclusion as predictor of students' help-seeking strategies in higher education: Differences by gender and university major. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53(1–2), 27–41. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000235
- Zander, L., Höhne, E., Harms, S., Pfost, M., & Hornsey, M. J. (2020). When grades are high but self-efficacy is low: Unpacking the confidence gap between girls and boys in mathematics. Frontiers in Psychology, 11, 552355. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.552355
- Hannover, B., Kreutzmann, M., Haase, J., & Zander, L. (2020). Growing together - Effects of a school-based intervention promoting positive self-beliefs and social integration in recently immigrated children. International Journal of Psychology, 55(5), 713–722. https://doi.org/10.1002/ijop.12653
- Hannover, B., & Zander, L. (2020). How personal and social selves influence the development of children and adolescents at school. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 34(2), 65–85. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000261
- Höhne, E., & Zander, L. (2019). Belonging uncertainty as predictor of dropout intentions among first-semester students of the computer sciences. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(5), 1099–1119. https://doi.org/10.1007/s11618-019-00907-y
- Degner, J., Mangels, J., & Zander, L. (2019). Visualizing gendered representations of male and female teachers using a reverse correlation paradigm. Social Psychology, 50, 233–251. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000382
- Höhne, E., & Zander, L. (2019). Sources of male and female students’ belonging uncertainty in the computer sciences. Frontiers in Psychology, 10, 1740. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01740
- Zander, L., Chen, I., & Hannover, B. (2019). Who asks whom for help in mathematics? A sociometric analysis of adolescents’ help-seeking within and beyond clique boundaries. Learning and Individual Differences, 72, 49–58. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.03.002
- Hannover, B., Gubernath, J., Schultze, M., & Zander, L. (2018). Religiosity, religious fundamentalism, and ambivalent sexism toward girls and women among adolescents and young adults living in Germany. Frontiers in Psychology, 9, 2399. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02399
- Sander, A., Ohle, A., McElvany, N., Zander, L., & Hannover, B. (2018). Stereotypenbedrohung als Ursache für geringeren Wortschatzzuwachs bei Grundschulkindern mit Migrationshintergrund. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21, 177–197. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0763-1
- Kreutzmann, M.*, Zander, L.*, & Webster, G.D. (2018). Dancing is belonging! How social networks mediate the effect of a dance intervention on students’ sense of belonging to their classroom. European Journal of Social Psychology, 48(3), 240–254. https://doi.org/10.1002/ejsp.2319
- Zander, L.*, Brouwer, J.*, Jansen, E., Crayen, C., & Hannover, B. (2018). Academic self-efficacy, growth mindsets, and university students’ integration in academic and social support networks. Learning and Individual Differences, 62, 98–107. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.012
- Zander, L., Kreutzmann, M., & Hannover, B. (2017). Peerbeziehungen im Klassenzimmer. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(3), 353–386. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0768-9
- Zander, L., & Wolter, I. (2016). Deutsch oder Mathe? Wie die Zusammensetzung der Schulklasse und die Bedeutsamkeit des eigenen Geschlechts geschlechtstypische Aspirationen von Jugendlichen bestimmen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48(2), 59–68. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000144
- Dufner, M., Reitz, A., & Zander, L. (2015). Antecedents, consequences, and mechanisms: On the longitudinal interplay between academic self-enhancement and psychological adjustment. Journal of Personality, 83(5), 511–522. https://doi.org/10.1111/jopy.12128
- Zander, L., Wolter, I., Latsch, M., & Hannover, B. (2015). Qualified for teaching physics? How prospective teachers perceive teachers with a migration background – and how it’s really about “him” or “her”. International Journal of Gender, Science and Technology, 7(2), 255–279. ISSN: 2040-0748
- Gabriel, U., Lilla, N., Zander, L., & Hannover, B. (2014). Different patterns of first and second language use and the accessibility of the school–related self. Social Psychology of Education, 17(4), 617–636. https://doi.org/10.1007/s11218-014-9268-4
- Kreutzmann, M., Zander, L., & Hannover, B. (2014). Versuch macht kluch/g?! Der Umgang mit Fehlern auf Klassen- und Individualebene. Zusammenhänge mit Selbstwirksamkeit, Anstrengungsbereitschaft und Lernfreude von Schülerinnen und Schülern. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 46(2), 101–113. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000103
- Zander, L., & Hannover, B. (2014). The self in educational contexts: How social networks shape self–related cognitions – and vice versa. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft 17(5), 225–240. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0559-5
- Zander, L., Kreutzmann, M., West, S. G., Mettke, E., & Hannover, B. (2014). How dancing classes change affective and collaborative networks of adolescents. Psychology of Sports & Exercise, 15(4), 418–428. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.04.004
- Zander, L., Kreutzmann, M., & Wolter, I. (2014). Constructive handling of mistakes in the classroom: The conjoint power of collaborative networks and self–efficacy beliefs. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(5), 205–223. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0558-6
- Zander, L., Webster, G. D., & Hannover, B. (2014). Better than me?! How adolescents with and without migration background perceive each others’ performance in German classrooms. Psychology, 5(1), 62–69. https://doi.org/10.4236/psych.2014.51013
- Hannover, B., Morf, C., Neuhaus, J., Rau, M., Wolfgramm, C., & Zander-Mušić, L. (2013). How immigrant adolescents' self-views in school and family context relate to academic success in Germany. Journal of Applied Social Psychology, 43(1), 175189. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2012.00991.x
- Zander, L., & Hannover, B. (2013). Die Bedeutung der Identifikation mit der Herkunftskultur und mit der Aufnahmekultur Deutschland für die soziale Integration Jugendlicher mit Migrationshintergrund in ihrer Schulklasse. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45(3), 142–160. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000092
- Rabinowitz, J. L., Wittig, M. A., von Braun, M., Franke, R., & Zander-Mušić, L. (2005). Understanding the relationship between egalitarianism and affective bias: Avenues to reducing prejudice among adolescents. Journal of Social Issues, 61(3), 525–545. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2005.00419.x
Kapitel in Herausgeber*innenwerken
- Zander, L., & Haase, J. (angenommen). Increasing outgroup liking through empathy: the catalyzing role of background music in narrative videos of immigrant students. In Proceedings of the 13rd EAI International Conference: ArtsIT, Interactivity & Game Creation, New York University, Abu Dhabi, Vereinigte Arabische Emirate. Springer.
- Imdorf, C., Pohlig, M., & Zander, L. (2023). Recruiters' valuation of young people's employment insecurities in Bulgaria and Switzerland: Making sense of job-hopping and unemployment in the hiring process. In D. Buttler, M. Ławrynowicz & P. Michoń (Hrsg.), School-to-Work Transition in Comparative Perspective (S. 88-120). Edward Elgar Publishing Ltd..
- Zander, L. & Ertl, B. (2024). Female students’ belonging uncertainty in higher education STEM environments: Explanations and indications. In P. W. St. J. Watson, D. Rubie-Davies & B. Ertl (Hrsg.), The Routledge International Handbook of Gender Beliefs, Stereotype Threat, and Teacher Expectations (S. 67-78). Routledge.
- Zander, L. (2024). Harvesting the potential of diversity through peer collaboration in educational settings. In M. Rahiem (Hrsg.), Religion, education, science and technology towards a more inclusive and sustainable future. Proceedings of the 5th International Colloquium on Interdisciplinary Islamic Studies, Indonesia (S. 13-23). Routledge.
- Haase, J. & Zander, L. (2022). Instructors’ stressors, stress, and resources during remote teaching in the COVID-19 pandemic: The role of gender and professional status. In H. Burgsteiner & G. Krammer (Hrsg.), Impacts of COVID-19 Pandemic's Distance Learning on Students and Teachers in Schools and in Higher Education - International Perspectives (S. 489-519). Leykam.
- Hannover, B., Zander, L., & Kreutzmann, M. (2022). Entwicklung von Persönlichkeit und Identität. In H. Scheithauer, H. & K. Niebank (Hrsg.), Entwicklungspsychologie. Entwicklungswissenschaft des Kindes- und Jugendalters. Neuropsychologische, genetische und psychosoziale Aspekte der Entwicklung (S. 310-338). Pearson.
- Zander, L. (2021). Fachlicher Austausch und Freundschaften in sprachlich und ethnisch heterogenen Peergruppen. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Hrsg.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor (S. 120-133). Kohlhammer.
- Zander, L., Hannover, B., & Kreutzmann, M. (2021). Musisch-kreatives Tanzen im schulischen Kontext und seine Bedeutung für Peerbeziehungen im Klassenverband. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Hrsg.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor (S. 217-229). Kohlhammer.
- Zander, L., & Höhne, E. (2021). Too good to belong: Kompetenzbezogene und soziale Prädiktoren des Zugehörigkeitsgefühls im Lehramtsstudium Sonderpädagogik. In G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit – Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (S. 237-252). Waxmann.
- Henke, T., Zander, L., & Baumert, J. (2020). Academic peer networks in schools with two-way immersion and schools with monolingual teaching practice. In N. McElvany, W. Bos, H.G. Holtappels, J. Hasselhorn & A. Ohle-Peters (Hrsg.), Against the Odds - (In)Equity in Education and Educational Systems. Waxmann.
- Hannover, B., Wolter, I., & Zander, L. (2018). Entwicklung Selbst und Identität: Die besondere Bedeutung des Jugendalters. In P. Titzmann & B. Gniewosz (Hrsg.), Handbuch Jugend (S. 237-255). Kohlhammer.
- Zander, L., & Kreutzmann, M. (2018). Ich, Wir und die Anderen: Die Bedeutung der Peergruppe für schulische Entwicklungsverläufe in heterogenen Bildungskontexten. In N. McElvany, W. Bos, H.G. Holtappels, J. Hasselhorn & A. Ohle-Peters (Hrsg.), Bedingungen erfolgreicher Bildungsverläufe in gesellschaftlicher Heterogenität (S.103-118). Waxmann.
- Hannover, B., & Zander, L. (2017). Editorial. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(3), S. 349-352. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0773-z
- Hannover, B., & Zander, L. (2017). Einflüsse des personalen und des sozialen Selbst auf Motivation, lernrelevantes Verhalten und Bildungserträge. In J. Retelsdorf, F. Zimmermann, A. Südkamp & O. Köller (Hrsg.), Im Blickpunkt pädagogisch-psychologischer Forschung: Selbstbezogene Kognitionen, sprachliche Kompetenzen und Professionalisierung von Lehrkräften (S. 91-115). Waxmann.
- Kreutzmann, M., Trölenberg, L., Zander, L., & Hannover, B. (2017). Das WIRwerden-Programm zur verbesserten Integration von Schulkindern mit Fluchthintergrund. Zeitschrift des Verbandes Bildung und Erziehung – Landesverband Baden-Württemberg, 9, S. 22-23.
- Zander, L., Hannover, B., Steglich, C., & Baumert, J. (2017). Soziale Eingebundenheit in immersiven und monolingualen Klassenzimmern. Ein Index zur Messung sprachbezogener Inklusion. In J. Möller, F. Hohenstein, J. Fleckenstein & J. Baumert (Hrsg.), Zweisprachigkeit in einer multiethnischen Gesellschaft - Was leistet die Staatliche Europaschule Berlin? (S. 285-303). Waxmann.
- Zander, L., Trölenberg, L., Kreutzmann, M., Dibow, S. & Hannover, B. (2017). WIRwerden. Ein wissenschaftlich begleitetes Projekt zur Förderung der sozialen und identifikatorischen Integration geflüchteter Kinder durch Peer-Tandems in der Grundschule. In N. McElvany & A. Sander (Hrsg.), Bildung und Integration - Sprachliche Kompetenzen, soziale Beziehungen und schulbezogene Zufriedenheit (S. 351-373). Themenheft Empirische Pädagogik, 31. Empirische Pädagogik.
- Hannover, B., Wolter, I., & Zander, L. (2017). Geschlechtergerechtigkeit im Klassenzimmer. In T. Eckert & B. Gniewosz (Hrsg.), Bildungsgerechtigkeit (S. 201-216). VS-Verlag für Sozialwissenschaften.
- Hannover, B., & Zander, L. (2016). Die Bedeutung der Peers für die individuelle schulische Entwicklung. In J. Möller, M. Köller & T. Riecke-Baulecke (Hrsg.), Basiswissen Lehrerbildung. Schule und Unterricht. Lehren und Lernen (S. 91-105). Klett-Kallmeyer.
- Zander, L. (2015). Affiliationstheorie. In M. Galliker & U. Wolfradt (Hrsg.), Kompendium psychologischer Theorien (S. 20–23). Suhrkamp.
- Zander, L. (2015). Selbstbestimmungstheorie. In M. Galliker & U. Wolfradt (Hrsg.), Kompendium psychologischer Theorien (S. 414–417). Suhrkamp.
- Zander, L. (2015). Umgang mit Fehlern in schulischen Peernetzwerken. In M. Gartmeier, H. Gruber, T. Hascher & H. Heid (Hrsg.), Fehler: Ihre Funktionen im Kontext individueller und gesellschaftlicher Entwicklung (S. 163–176). Waxmann.
- Hannover, B., Zander, L., & Wolter, I. (2014). Entwicklung, Sozialisation und Lernen. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 139-166). Beltz.
- Zander, L., Kolleck, N., & Hannover, B. (2014). Editorial Note. In L. Zander, N. Kolleck & B. Hannover (Hrsg.), Soziale Netzwerkanalyse in Bildungsforschung und Bildungspolitik. Sonderheft der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(5), 1-7. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0545-y
- Zander, L. (2013). Warum wir auch "natürliche" soziale Netzwerke in Lehr- und Lernkontexten nicht länger ignorieren sollten. Ein Beitrag aus der Perspektive der Pädagogischen Psychologie. In T. Junge (Hrsg.), Soziale Netzwerke im Diskurs (S. 102-125). http://ifbm.fernuni-hagen.de/lehrgebiete/bildmed/medien-im-diskurs
- Zander, L. (2013). Die Wirkung des Berliner TanzZeit-Projekts auf soziale Peernetzwerke im Klassenkontext. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.), Perspektiven der Forschung zur kulturellen Bildung (S. 55-57). Bundesministerium für Bildung und Forschung.
- Becker, J., Beermann, U., Zander, L., & Hannover, B. (2013). Sichtstrukturen im Tanzunterricht. In U. Riegel (Hrsg.), Videobasierte Kompetenzforschung in den Fachdidaktiken (S. 217-232). Waxmann.
- Wolfgramm, C., Rau, M., Zander-Musić, L., Neuhaus, J., & Hannover, B. (2010). Zum Zusammenhang zwischen kollektivem Selbstwert und der Motivation, Deutsch zu lernen: Eine Untersuchung von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund in Deutschland und der Schweiz. In C. Allemann-Ghionda, P. Stanat, K. Göbel & C. Röhner (Hrsg.), Migration, Identität, Sprache und Bildungserfolg, 55. Beiheft der Zeitschrift für Pädagogik (S. 59-77). http://www.pedocs.de/volltexte/2012/6945/pdf/Wolfgramm_et_al_Zusammenhang_Selbstwert.pdf
Qualifikationsarbeiten
- Zander, L. (2014). „Sage mir, mit wem du umgehst…“. Reziproke Zusammenhänge zwischen Selbstwahrnehmungen, Merkmalen Anderer und Beziehungen zu Anderen in Lernkontexten (Habilitationsschrift, publikationsbasiert). Freie Universität Berlin, Berlin, Deutschland.
- Zander–Mušić, L. (2010). Perceptions of ability and availability of help among classmates – Does having a Migration Background matter? (Dissertationsschrift, Monographie). Freie Universität Berlin, Berlin, Deutschland.
- Zander–Mušić, L. (2003). Stereotypic Default entries in transactive knowledge systems. (Diplomarbeit). Humboldt Universität zu Berlin, Berlin, Deutschland.
Sortierung nach thematischen Schwerpunkten
Peerbeziehungen und soziale Netzwerke in heterogenen Bildungskontexten
Bücher und Herausgeber*innenwerke
- Kreutzmann, M., Zander, L., & Hannover, B. (Hrsg.). (2021). Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor. Kohlhammer.
- Hannover, B., & Zander, L. (Hrsg.). (2017). Peerbeziehungen im Klassenzimmer. Themenheft der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(3). https://doi.org/10.1007/s11618-017-0768-9
- Zander, L., Kolleck, N., & Hannover, B. (Hrsg.). (2014). Soziale Netzwerkanalyse in Bildungsforschung und Bildungspolitik. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft - Sonderheft 26(1). ISSN: 1434-663X
Artikel mit Peer-Review
(*geteilte Erstautor*innenschaft)
- Zander, L., Niemann, T., Haase, J., & Höhne, E. (2022). Entwicklung fachlicher Hilfenetzwerke unter Peers: Eine soziometrische Analyse unter besonderer Berücksichtigung des Geschlechts. PFLB - PraxisForschungLehrer*innenBildung, 4(5), 89–118. https://doi.org/10.11576/pflb-5906
- Hannover, B., & Zander, L. (2020). How personal and social selves influence the development of children and adolescents at school. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 34(2), 65-85. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000261
- Zander, L., Chen, I., & Hannover, B. (2019). Who asks whom for help in mathematics? A sociometric analysis of adolescents’ help-seeking within and beyond clique boundaries. Learning and Individual Differences, 72, 49-58. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.03.002
- Kreutzmann, M.*, Zander, L.*, & Webster, G.D. (2018). Dancing is belonging! How social networks mediate the effect of a dance intervention on students’ sense of belonging to their classroom. European Journal of Social Psychology, 48(3), 240-254. https://doi.org/10.1002/ejsp.2319
- Zander, L.*, Brouwer, J.*, Jansen, E., Crayen, C., & Hannover, B. (2018). Academic self-efficacy, growth mindsets, and university students’ integration in academic and social support networks. Learning and Individual Differences, 62, 98-107. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.012
- Zander, L., Kreutzmann, M., & Hannover, B. (2017). Peerbeziehungen im Klassenzimmer. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(3), 353-386. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0768-9
- Dufner, M., Reitz, A., & Zander, L. (2015). Antecedents, consequences, and mechanisms: On the longitudinal interplay between academic self-enhancement and psychological adjustment. Journal of Personality, 83(5), 511-522. https://doi.org/10.1111/jopy.12128
- Kreutzmann, M., Zander, L., & Hannover, B. (2014). Versuch macht kluch/g?! Der Umgang mit Fehlern auf Klassen- und Individualebene. Zusammenhänge mit Selbstwirksamkeit, Anstrengungsbereitschaft und Lernfreude von Schülerinnen und Schülern. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 46(2), 101-113. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000103
- Zander, L., & Hannover, B. (2014). The self in educational contexts: How social networks shape self–related cognitions – and vice versa. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft 17(5), 225–240. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0559-5
- Zander, L., Kreutzmann, M., West, S. G., Mettke, E., & Hannover, B. (2014). How dancing classes change affective and collaborative networks of adolescents. Psychology of Sports & Exercise, 15(4), 418–428. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.04.004
- Zander, L., Kreutzmann, M., & Wolter, I. (2014). Constructive handling of mistakes in the classroom: The conjoint power of collaborative networks and self–efficacy beliefs. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(5), 205–223. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0558-6
Buchkapitel und Beiträge in Herausgeber*innenwerken
- Zander, L. (2024). Harvesting the potential of diversity through peer collaboration in educational settings. In M. Rahiem (Hrsg.), Religion, education, science and technology towards a more inclusive and sustainable future. Proceedings of the 5th International Colloquium on Interdisciplinary Islamic Studies, Indonesia (S. 13-23). Routledge.
- Hannover, B., Zander, L., & Kreutzmann, M. (2022). Entwicklung von Persönlichkeit und Identität. In H. Scheithauer, H. & K. Niebank (Hrsg.), Entwicklungspsychologie. Entwicklungswissenschaft des Kindes- und Jugendalters. Neuropsychologische, genetische und psychosoziale Aspekte der Entwicklung (S. 310-338). Pearson.
- Zander, L. (2021). Fachlicher Austausch und Freundschaften in sprachlich und ethnisch heterogenen Peergruppen. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Hrsg.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor (S. 120-133). Kohlhammer.
- Zander, L., Hannover, B., & Kreutzmann, M. (2021). Musisch-kreatives Tanzen im schulischen Kontext und seine Bedeutung für Peerbeziehungen im Klassenverband. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Hrsg.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor (S. 217-229). Kohlhammer.
- Zander, L., & Höhne, E. (2021). Too good to belong: Kompetenzbezogene und soziale Prädiktoren des Zugehörigkeitsgefühls im Lehramtsstudium Sonderpädagogik. In G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit - Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (S. 237-252). Münster: Waxmann.
- Henke, T., Zander, L., & Baumert, J. (2020). Academic peer networks in schools with two-way immersion and schools with monolingual teaching practice. In N. McElvany, W. Bos, H.G. Holtappels, J. Hasselhorn, & A. Ohle-Peters (Hrsg.), Against the Odds - (In)Equity in Education and Educational Systems. Waxmann.
- Zander, L., & Kreutzmann, M. (2018). Ich, Wir und die Anderen: Die Bedeutung der Peergruppe für schulische Entwicklungsverläufe in heterogenen Bildungskontexten. In N. McElvany, W. Bos, H.G. Holtappels, J. Hasselhorn, A. Ohle-Peters (Hrsg.), Bedingungen erfolgreicher Bildungsverläufe in gesellschaftlicher Heterogenität (S.103-118). Waxmann.
- Hannover, B., & Zander, L. (2017). Einflüsse des personalen und des sozialen Selbst auf Motivation, lernrelevantes Verhalten und Bildungserträge. In J. Retelsdorf, F. Zimmermann, A. Südkamp & O. Köller (Hrsg.), Im Blickpunkt pädagogisch-psychologischer Forschung: Selbstbezogene Kognitionen, sprachliche Kompetenzen und Professionalisierung von Lehrkräften (S. 91-115). Waxmann.
- Hannover, B., & Zander, L. (2016). Die Bedeutung der Peers für die individuelle schulische Entwicklung. In J. Möller, M. Köller & T. Riecke-Baulecke (Hrsg.), Basiswissen Lehrerbildung. Schule und Unterricht. Lehren und Lernen (S. 91-105). Klett-Kallmeyer.
- Zander, L. (2015). Umgang mit Fehlern in schulischen Peernetzwerken. In M. Gartmeier, H. Gruber, T. Hascher & H. Heid (Hrsg.), Funktionen von Fehlern im Kontext individueller und gesellschaftlicher Entwicklung (S. 163–176). Waxmann.
- Zander, L. (2013). Warum wir auch "natürliche" soziale Netzwerke in Lehr- und Lernkontexten nicht länger ignorieren sollten. Ein Beitrag aus der Perspektive der Pädagogischen Psychologie. In T. Junge (Hrsg.), Soziale Netzwerke im Diskurs (S. 102-125). http://ifbm.fernuni-hagen.de/lehrgebiete/bildmed/medien-im-diskurs
- Zander, L. (2013). Die Wirkung des Berliner TanzZeit-Projekts auf soziale Peernetzwerke im Klassenkontext. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.), Perspektiven der Forschung zur kulturellen Bildung (S. 55-57). Bundesministerium für Bildung und Forschung.
Gender und MINT in Schule und Studium
Bücher und Herausgeber*innenwerke
- Höhne, E., Zander, L., & Watt, H. M. G. (Hrsg.). (2023). Gendered pathways: Identifying barriers and building bridges to STEM education and careers. International Journal of Gender, Science and Technology, 13(5).
Artikel mit Peer-Review
(*geteilte Erstautor*innenschaft)
- Höhne, E., Lotz, C., Deiglmayr, A., & Zander, L. (im Druck). How do perceived instructors’ mindset beliefs influence STEM students’ belonging uncertainty and dropout intentions? An intersectional analysis between students' gender and immigrant background. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.
- Traulsen, S., & Zander, L. (2024). STEM image videos as a means to increase students’ interest and utility value perception: Does goal congruity matter? International Journal of Gender, Science and Technology, 16(1), 31–70. https://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/1505
- Zander, L., & Höhne, E. (2021). Perceived peer exclusion as predictor of students' help-seeking strategies in higher education. Differences by gender and university major. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53(1-2), 27-41. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000235
- Zander, L., Höhne, E., Harms, S., Pfost, M., & Hornsey, M. J. (2020). When grades are high but self-efficacy is low: Unpacking the confidence gap between girls and boys in mathematics. Frontiers in Psychology, 11, 552355. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.552355
- Degner, J., Mangels, J., & Zander, L. (2019). Visualizing gendered representations of male and female teachers using a reverse correlation paradigm. Social Psychology, 50, 233-251. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000382
- Höhne, E., & Zander, L. (2019). Belonging uncertainty as predictor of dropout intentions among first-semester students of the computer sciences. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(5), 1099-1119. https://doi.org/10.1007/s11618-019-00907-y
- Höhne, E., & Zander, L. (2019). Sources of male and female students’ belonging uncertainty in the computer sciences. Frontiers in Psychology, 10, 1740. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01740
- Zander, L., & Wolter, I. (2016). Deutsch oder Mathe? Wie die Zusammensetzung der Schulklasse und die Bedeutsamkeit des eigenen Geschlechts geschlechtstypische Aspirationen von Jugendlichen bestimmen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48(2), 59–68. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000144
- Zander, L., Wolter, I., Latsch, M., & Hannover, B. (2015). Qualified for teaching physics? How prospective teachers perceive teachers with a migration background – and how it’s really about “him” or “her”. International Journal of Gender, Science and Technology, 7(2), 255-279. ISSN: 2040-0748
Buchkapitel und Beiträge in Herausgeber*innenwerken
- Zander, L. & Ertl, B. (2024). Female students’ belonging uncertainty in higher education STEM environments: Explanations and indications. In P. W. St. J. Watson, D. Rubie-Davies & B. Ertl (Hrsg.), The Routledge International Handbook of Gender Beliefs, Stereotype Threat, and Teacher Expectations (S. 67-78). Routledge.
- Haase, J. & Zander, L. (2022). Instructors’ stressors, stress, and resources during remote teaching in the COVID-19 pandemic: The role of gender and professional status. In H. Burgsteiner & G. Krammer (Hrsg.), Impacts of COVID-19 Pandemic's Distance Learning on Students and Teachers in Schools and in Higher Education - International Perspectives (S. 489-519). Leykam.
- Hannover, B., Wolter, I., & Zander, L. (2017). Geschlechtergerechtigkeit im Klassenzimmer. In T. Eckert & B. Gniewosz (Hrsg.), Bildungsgerechtigkeit (S. 201-216). VS-Verlag für Sozialwissenschaften.
Migration und Bildung
Bücher und Herausgeber*innenwerke
- Zander, L., Trölenberg, L., Haase, J., Kreutzmann, M., Oldani, M., & Hannover, B. (2020). WIRwerden: Integration von Schulkindern mit Zuwanderungs- und Fluchthintergrund. Ein Praxishandbuch für Lehrpersonen und pädagogisches Fachpersonal. Vandenhoeck & Ruprecht. ISBN: 978-3-647-70285-8
Artikel mit Peer-Review
(*geteilte Erstautor*innenschaft)
- Höhne, E., Lotz, C., Deiglmayr, A., & Zander, L. (im Druck). How do perceived instructors’ mindset beliefs influence STEM students’ belonging uncertainty and dropout intentions? An intersectional analysis between students' gender and immigrant background. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.
- Haase, J., Höhne, E., Hannover, B., McElvany, N., & Zander, L. (2023). How do others think about my group? Adolescents’ meta-stereotypes about Turkish- and German-origin students’ subject-related German and general school competence. Social Psychology of Education, 27, 523-542. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09836-5
- König, S., Stang-Rabrig, J., Hannover, B., Zander, L., & McElvany, N. (2023). Stereotype threat in learning situations? An investigation among language minority students. European Journal of Psychology of Education, 38, 841–864. https://doi.org/10.1007/s10212-022-00618-9
- Frühauf, M., Hildebrandt, J., Mros, T., Zander, L., McElvany, N., & Hannover, B. (2023). Does an immigrant teacher help immigrant students cope with negative stereotypes? Preservice teachers' and school students' perceptions of teacher bias and motivational support, as well as stereotype threat effects on immigrant students' learning. Social Psychology of Education, 1–41. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09793-z
- Ollrogge, K., Frühauf, M., Mros, T., Boettger, J., Höhne, E., McElvany, N., Zander, L., & Hannover, B. (2022). Can I dismiss the stereotype – as my teacher did? Influence of stereotype activation and an immigrant teacher on student learning. Social Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s11218-022-09707-5
- Hannover, B., Kreutzmann, M., Haase, J., & Zander, L. (2020). Growing together - Effects of a school-based intervention promoting positive self-beliefs and social integration in recently immigrated children. International Journal of Psychology, 55(5), 713-722. https://doi.org/10.1002/ijop.12653
- Hannover, B., Gubernath, J., Schultze, M., & Zander, L. (2018). Religiosity, religious fundamentalism, and ambivalent sexism toward girls and women among adolescents and young adults living in Germany. Frontiers in Psychology, 9, 2399. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02399
- Sander, A., Ohle, A., McElvany, N., Zander, L., & Hannover, B. (2018). Stereotypenbedrohung als Ursache für geringeren Wortschatzzuwachs bei Grundschulkindern mit Migrationshintergrund. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21, 177-197. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0763-1
- Zander, L., Wolter, I., Latsch, M. & Hannover, B. (2015). Qualified for teaching physics? How prospective teachers perceive teachers with a migration background – and how it’s really about “him” or “her”. International Journal of Gender, Science and Technology, 7(2), 255-279. ISSN: 2040-0748
- Gabriel, U., Lilla, N., Zander, L., & Hannover, B. (2014). Different patterns of first and second language use and the accessibility of the school–related self. Social Psychology of Education, 17(4), 617–636. https://doi.org/10.1007/s11218-014-9268-4
- Zander, L., Webster, G. D., & Hannover, B. (2014). Better than me?! How adolescents with and without migration background perceive each others' performance in German classrooms. Psychology, 5(1), 62-69. https://doi.org/10.4236/psych.2014.51013
- Hannover, B., Morf, C., Neuhaus, J., Rau, M., Wolfgramm, C., & Zander-Mušić, L. (2013). How immigrant adolescents' self-views in school and family context relate to academic success in Germany. Journal of Applied Social Psychology, 43(1), 175-189. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2012.00991.x
- Zander, L., & Hannover, B. (2013). Die Bedeutung der Identifikation mit der Herkunftskultur und mit der Aufnahmekultur Deutschland für die soziale Integration Jugendlicher mit Migrationshintergrund in ihrer Schulklasse. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45(3), 142-160. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000092
- Rabinowitz, J. L., Wittig, M. A., von Braun, M., Franke, R., & Zander-Music, L. (2005). Understanding the relationship between egalitarianism and affective bias: Avenues to reducing prejudice among adolescents. Journal of Social Issues, 61(3), 525-545. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2005.00419.x
Buchkapitel und Beiträge in Herausgeber*innenwerken
- Zander, L., & Haase, J. (angenommen). Increasing outgroup liking through empathy: the catalyzing role of background music in narrative videos of immigrant students. In Proceedings of the 13rd EAI International Conference: ArtsIT, Interactivity & Game Creation, New York University, Abu Dhabi, Vereinigte Arabische Emirate. Springer.
- Kreutzmann, M., Trölenberg, L., Zander, L., & Hannover, B. (2017). Das WIRwerden-Programm zur verbesserten Integration von Schulkindern mit Fluchthintergrund. Zeitschrift des Verbandes Bildung und Erziehung – Landesverband Baden-Württemberg, 9, S. 22-23.
- Zander, L., Trölenberg, L., L., Kreutzmann, M., Dibow, S. & Hannover, B. (2017). WIRwerden. Ein wissenschaftlich begleitetes Projekt zur Förderung der sozialen und identifikatorischen Integration geflüchteter Kinder durch Peer-Tandems in der Grundschule. In N. McElvany & A. Sander (Hrsg.), Bildung und Integration - Sprachliche Kompetenzen, soziale Beziehungen und schulbezogene Zufriedenheit (S. 351-373). Themenheft Empirische Pädagogik, 31. Empirische Pädagogik.
- Zander, L., Hannover, B., Steglich, C., & Baumert, J. (2017). Soziale Eingebundenheit in immersiven und monolingualen Klassenzimmern. Ein Index zur Messung sprachbezogener Inklusion. In J. Möller, F. Hohenstein, J. Fleckenstein & J. Baumert (Hrsg.), Zweisprachigkeit in einer multiethnischen Gesellschaft - Was leistet die Staatliche Europaschule Berlin? (S. 285-303). Waxmann.
- Wolfgramm, C., Rau, M., Zander-Musić, L., Neuhaus, J., & Hannover, B. (2010). Zum Zusammenhang zwischen kollektivem Selbstwert und der Motivation, Deutsch zu lernen: Eine Untersuchung von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund in Deutschland und der Schweiz. In C. Allemann-Ghionda, P. Stanat, K. Göbel & C. Röhner (Hrsg.), Migration, Identität, Sprache und Bildungserfolg, 55. Beiheft der Zeitschrift für Pädagogik (S. 59-77). http://www.pedocs.de/volltexte/2012/6945/pdf/Wolfgramm_et_al_Zusammenhang_Selbstwert.pdf