Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2024, 20. September). Using videos to open the black box of scientific research processes. [Vortrag]. Symposium der ESERA SIG 2 zum Thema "The role of visuality in science education". Universität Graz, Österreich.
Van den Bogaert, V., Düsing, K., Greving, H., Thomas, J., Bruckermann, T., Brandt, M., Lewanzik, D. & Schumann, A. (2024, 11. September). Verknüpfung von Forschung und Praxis: Eintauchen in authentische Forschungsprozesse. [Vortrag]. Wisskomm Connected – Forschung und Praxis der Wissenschaftskommunikation gemeinsam gestalten! Berlin.
2023
Bruckermann, T., Bock, D., & Greving, H. (2023, 22.-24. November). Von der Datensammlung zur Datenanalyse: Wie sich Motivation und Einstellungen in Citizen-Science-Projekten unterscheiden. [Vortrag]. PartWiss’23: Zweite Tagung zur Vernetzung und Stärkung von Partizipation in der Wissenschaft. Chemnitz.
Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S. E., Brandt, M., & Kimmerle, J. (2023, 29.-30. März). Sind Einstellungen zur Beteiligung an CS bereits zu Beginn wichtig? – ein Ergebnis aus dem WTimpact Projekt. [Vortrag]. CitSciHelvetia’23: Die zweite Schweizer Citizen-Science-Konferenz «Citizen Science – Wirkung durch Partizipation». Solothurn, Schweiz.
Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Straka, T. M., Lewanzik, D., Voigt-Heucke, S. L., Marggraf, L., Lorenz, J., Brandt, M., Voigt, C. C., Kimmerle, J., & Harms, U. (2023, 29.-30. März). Beeinflusst der Beteiligungsgrad in CS-Projekten die Lernergebnisse? – ein Ergebnis aus dem WTimpact Projekt. [Vortrag]. CitSciHelvetia’23: Die zweite Schweizer Citizen-Science-Konferenz «Citizen Science – Wirkung durch Partizipation». Solothurn, Schweiz.
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2023, 18.-21. September). Effekte der expliziten Vermittlung des Forschungsprozesses auf wissenschaftliches Denken und Wissenschaftsverständnis – Ein VideT-Teilprojekt. [Poster]. Internationale Fachtagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO. Ludwigsburg.
Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S. E., Lewanzik, D., Lorenz, J., Marggraf, L., Stillfried, M., Straka, T. M., Wolters, M. K., Voigt-Heucke, S., Voigt, C. C., Brandt, M., Harms, U., & Kimmerle, J. (2023, 29.–30. November). Kann ich auch mitmachen? Analyse der Beteiligungsgruppen in Citizen-Science-Projekten. [Poster]. Forum Citizen Science. Freiburg im Breisgau.
Thomas, J., Greving, H., Bruckermann, T., Düsing, K., van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Kimmerle, J. (2023, 18.-21. September). Den Forschungsprozess vermitteln: Bewertung der Vorläufigkeit und Glaubwürdigkeit wissenschaftlicher Erkenntnisse anhand eines videobasierten Transferinstruments. [Poster]. Internationale Fachtagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO. Ludwigsburg.
2022
Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Harms, U., & Brandt, M. (2022, 29. April). Wie und warum beteiligen sich Bürger*innen an CS-Projekten? Und was lernen sie dabei? [Poster]. Citizen-Science-Strategie 2030 für Deutschland: Launch und Citizen-Science-Festival. Freie Universität Berlin.
Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Harms, U., & Brandt, M. (2022, 4. Mai). Wie und warum beteiligen sich Bürger*innen an CS-Projekten? Und was lernen sie dabei? [Poster]. Citizen Science: Gemeinsam Wissen schaffen? Leibniz Universität Hannover.
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2022, 25.-26. November). Welche Effekte haben authentische Fallbeispiele auf wissenschaftliches Denken, wenn der Forschungsprozess explizit gemacht wird? – Ein VideT-Teilprojekt. [Poster]. Early Career Researcher Konferenz „WiSuaL 2022 – Wissenschaftsvermittlung in Schülerlaboren und außerschulischen Lernkontexten“. Ruhr-Universität Bochum.
Greving, H., Bruckermann, T., Düsing, K., Van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Kimmerle, J. (2022, 25.-26. November). Vorläufigkeit und Glaubwürdigkeit: Wie nehmen Schüler*innen wissenschaftliche Erkenntnisse wahr? – Ein VideT-Teilprojekt. [Poster]. Early Career Researcher Konferenz „WiSuaL 2022 – Wissenschaftsvermittlung in Schülerlaboren und außerschulischen Lernkontexten”. Ruhr-Universität Bochum.
Van den Bogaert, V., Düsing, K., Greving, H., Bruckermann, T., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Wirth, J. (2022, 25.-26. November). Wie wirken angeleitete Reflexionsphasen auf die Authentizitätswahrnehmung der Wissenschaftsvermittlung? – Ein VideT-Teilprojekt. [Poster]. Early Career Researcher Konferenz „WiSuaL 2022 – Wissenschaftsvermittlung in Schülerlaboren und außerschulischen Lernkontexten“. Ruhr-Universität Bochum.
2021
Bruckermann, T., Greving, H., & Harms, U. (2021, 30. August-3. September). Scientific reasoning skills predict topic-specific knowledge after participation in a citizen science project. [Talk]. 14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA). Braga, Portugal.
Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S., Brandt, M., & Harms, U. (2021, 13.-16. September). Beeinflusst wissenschaftliches Denken den Erwerb von Fachwissen über die Wildtierökologie in Bürgerwissenschaftsprojekten? [Vortrag]. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB im VBIO) 2021.
Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Stillfried, M., Hagen, R., Börner, K., Kimmig, S., Brandt, M., & Harms, U. (2021, 6.-7. Mai). WTimpact – Wie aktiv sind die Citizen Scientists in verschiedenen Phasen des Forschungsprozesses? [Vortrag]. Forum Citizen Science. Berlin.
Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Stillfried, M., Hagen, R., Börner, K., Kimmig, S., Brandt, M., & Harms, U. (2021, 6.-7. Mai). WTimpact – Wissenschaftliches Denken beeinflusst Fachwissen in einem Citizen-Science-Projekt. [Vortrag]. Forum Citizen Science. Berlin.
Greving, H., Bruckermann, T., & Kimmerle, J. (2021, 6.-7. Mai). WTimpact – Die Rolle von Ownership und Mitgefühl für die Beteiligung an Citizen-Science-Projekten. [Vortrag]. Forum Citizen Science. Berlin.
Lewanzik, D., Straka, T., Lorenz, J., Marggraf, L., Voigt-Heucke, S., Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Brandt, M., & Voigt, C. C. (2021, 22.-24. März). WTimpact - Quantifying the citizen scientists' benefit when investigating habitat associations of urban wildlife. [Talk]. 6th International Berlin Bat Meeting: The human perspective on bats. Berlin.
2020
Bruckermann, T., Greving, H., & Harms, U. (2020, 13.-14. Januar). WTimpact: Does Citizen Science promote transfer from science to society? [Talk]. Citizen Science as a tool for education/promotion of scientific literacy in evolution: Cross-COST Action Citizen Science Meeting. Museum für Naturkunde, Berlin.
Bruckermann, T., Greving, H., & Harms, U. (2020, 15.-18. März). I’m fine with just collecting data: Engagement profiles differ in Citizen Science. [Talk]. 93rd Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching (NARST). Portland, OR, USA. (Conference cancelled).
Bruckermann, T., Greving, H., & Harms, U. (2020, 31. August-4. September). To know about science is to love it? Unraveling the knowledge-attitude relationship in Citizen Science on urban wildlife. [Talk]. 13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB). Nicosia, Zypern. (Conference cancelled).
Bruckermann, T., Greving, H., Stillfried, M., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S., Schumann, A., Harms, U., & Brandt, M. (2020, 14.-15. Oktober). Do I have to analyze the data, too? Engagement patterns for data collection and analysis in a Citizen Science project on urban wildlife. [Poster]. Citizen Science SDG Conference. Berlin.
Bruckermann, T., Greving, H., Stillfried, M., Börner, K., Schumann, A., Harms, U., & Brandt, M. (2020, 6.-10. September). Data collectors or analysts? Different engagement profiles in Citizen Science. [Poster]. 3rd International European Citizen Science Association (ECSA) Conference. Trieste, Italien.
Greving, H., Bruckermann, T., & Kimmerle, J. (2020, 27.-29. Februar). If you want to like it, you have to own it: The role of ownership in citizen science projects. [Poster]. 21st Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology (SPSP). New Orleans, LA, USA.
Greving, H., Bruckermann, T., Stillfried, M., Börner, K., Schumann, A., Brandt, M., Harms, U., & Kimmerle, J. (2020, 30. Juni-4. Juli). Wildlife attitudes and ownership influence attitudes toward science via active online behavior: A longitudinal citizen science study. [Poster] 19th General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP). Krakow, Poland. (Conference cancelled).
Greving, H., Cress, U., & Kimmerle, J. (2020, 27.-29. Februar). Emotions in Wikipedia: Anger in Wikipedia articles about man-made attacks and the mediating role of threat. [Poster]. Emotion Preconference of the 21st Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology (SPSP). New Orleans, LA, USA.
2016 - 2019
Greving, H., Cress, U., & Kimmerle, J. (2019, 7.-9. März). Oh no, the poor fox! The role of compassion for participation intentions and attitudes toward citizen science projects. [Poster]. International Convention of Psychological Science (ICPS). Paris, France.
Greving, H., Cress, U., & Kimmerle, J. (2018, 15.-20. September). Ärger in Wikipedia: Die Rolle von Bedrohung bei ärgerbezogenen Reaktionen in Wikipedia-Artikeln zu menschengemachten, negativen Ereignissen. [Vortrag]. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Frankfurt am Main.
Kimmerle, J., & Greving, H. (2018, 6.-7. September). Beteiligung in Citizen Science Projekten: Emotionale Einflussfaktoren. [Poster]. Forum Citizen Science. Frankfurt am Main.
Kimmerle, J., & Greving, H. (2018, 18.-20. Dezember). Emotions in Wikipedia: Feelings and expressions of anger about man-made attacks are mediated by threat appraisal. [Talk]. Hong Kong International Conference on Education, Psychology and Society. Hong Kong, China.
Greving, H., Oeberst, A., Kimmerle, J., & Cress, U. (2017, 5.-8. Juli). Collectively angry? Emotional content in Wikipedia articles on negative man-made and nature-made events. [Poster]. 18th General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP). Granada, Spain.
Sassenrath, C., Greving, H., & Sassenberg, K. (2017, 4. Juli). Are you concerned? Patient testimonials in medical communication affect recipients’ emotions and memory. [Talk] Preconference: The self-regulation of health of the 18th General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP). Granada, Spain.
Greving, H., Oeberst, A., & Cress, U. (2016, 18.-22. September). Kollektiv verärgert berichtet? Ergebnisse zu Berichten über Terroranschläge auf Wikipedia. [Poster] 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Leipzig.
Sassenrath, C., Greving, H., & Sassenberg, K. (2016, 18.-22. September). "Hast Du's denn selbst erlebt?" Emotionen beeinflussen den Wissenserwerb bezüglich kontroverser Behandlungsmethoden nur, wenn aus persönlicher Sichtweise berichtet wird. [Vortrag]. 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Leipzig.
2011 - 2015
Greving, H., & Sassenberg, K. (2015, 26.-28. Februar). When threat prompts self-serving bias: How threat influences Internet search. [Poster] 16th Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology (SPSP). Long Beach, CA, USA.
Greving, H., Sassenberg, K., & Sassenrath, C. (2015, 6.-9. September). "Bei vollem Bewusstsein wurde mir der Kopf aufgebohrt": Der Einfluss von persönlichen Berichten in journalistischen Texten auf Emotionen der Leser. [Vortrag]. 15. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Potsdam.
Sassenberg, K., & Greving, H. (2015, 1.-5. September). Threat elicits a positive bias during health-related Internet search. [Talk]. 29th Conference of the European Health Psychology Society (EHPS). Limassol, Cyprus.
Greving, H., & Sassenberg, K. (2014, 8. Juli). Motivated information processing online: How threat is regulated during Internet search. [Talk]. Small Group Meeting: Self-regulation of threat of the 17th General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP). Amsterdam, The Netherlands.
Greving, H., & Sassenberg, K. (2014, 9.-12. Juli). When health threat prompts self-serving bias: How health threat influences information search on the Internet. [Talk]. 17th General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP). Amsterdam, The Netherlands.
Greving, H., & Sassenberg, K. (2014, 21.-25. September). Wenn die Informierung den Selbstwert steigert: Der Einfluss von Bedrohung auf die Informationssuche im Internet. [Vortrag]. 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bochum.
Sassenberg, K., & Greving, H. (2014, 3.-5. März). Gesundheitsbildung im Zeitalter des Internet. Effekte der gesundheitsbezogenen Informationssuche im Internet. [Vortrag]. 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Frankfurt am Main.
Greving, H., & Sassenberg, K. (2013, 17.-19. Januar). Health threats prompt self-serving bias: When risk perception is reduced and health self-esteem increased. [Poster]. 14th Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology (SPSP). New Orleans, LA, USA.
Greving, H., & Sassenberg, K. (2013, 1.-4. September). Selbstwertdienlich informiert? Der Einfluss von Bedrohung auf die Informationsrezeption. [Vortrag]. 14. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Hagen.
Sassenberg, K., & Greving, H. (2013, 1.-4. September). Effekte der gesundheitsbezogenen Informationssuche im Internet: Eine Anwendung des Prinzips der Gegenregulation. [Vortrag]. Symposium auf der 14. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Hagen.
Greving, H., & Sassenberg, K. (2012, 23.-27. September). Der Einfluss von gesundheitlicher Bedrohung auf die Informationssuche und -rezeption. [Vortrag]. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bielefeld.
Greving, H., & Epstude. K. (2011, 12.-16. Juli). Music and mind-sets: The influence of music on creative idea generation. [Poster]. 16th General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP). Stockholm, Sweden.
Greving, H., & Epstude, K. (2011, 18.-21. September). Aktiviert Musik bestimmte Denkstile? Der Einfluss von Musik auf Kreativität. [Vortrag]. 13. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Hamburg.